محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به برگزاری اولین نشست ستاد ملی گذر پس از مکاتبه کمیسیون عمران با رئیسجمهور، گفت: امیدواریم روند برگزاری نشست این ستاد ملی مستمر برگزار و پیگیریهای مربوطه ادامه یابد. آقای حسین محمدزاده که به عنوان ناظر مجلس در این ستاد نیز حضور پررنگی خواهد داشت تا اهداف برنامه هفتم توسعه محقق شود.
رضاییکوچی در ادامه با بیان اهمیت تشکیل ستاد ملی گذر، اظهار کرد: ترانزیت کالا اساساً موضوعی چنددستگاهی است و نباید تنها محدود به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای شود. به همین دلیل، تشکیل منظم ستاد گذر با هدف افزایش هماهنگی بین دستگاهها و رفع بروکراسیهای موجود ضروری است. هماهنگی بین سازمانها و مدیریت واحد میتواند زمینه را برای توسعه ترانزیت فراهم کند و مانع از تضاد و ناکارآمدی ناشی از مدیریت چندگانه شود.
وی همچنین به نقش دیپلماسی اقتصادی در توسعه ترانزیت اشاره کرد و گفت: ترانزیت کالا تنها یک مسئله داخلی نیست. وزارت امور خارجه و سفارتخانهها باید فراتر از نگاه سیاسی، با رایزنان اقتصادی ارتباط برقرار کنند تا کشورهای همسایه ترغیب شوند کالاهای خود را از مسیر ایران منتقل کنند. تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت خارجه نیز با همین هدف انجام شده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره موانع موجود در مسیر توسعه ترانزیت توضیح داد: یکی از مشکلات اصلی، طولانی بودن زمان توقف کامیونها و بارها در پایانههای مرزی است. علاوه بر آن، کیفیت خدمات و زیرساختها در مقایسه با کشورهای همسایه هنوز کافی نیست و انگیزه استفاده از مسیر ایران را کاهش میدهد. برای رفع این مشکلات باید مدیریت واحد ایجاد شود و انگیزه حضور کشورهای همسایه را در مسیر ایران افزایش دهیم.
این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: اگر سازمان راهداری متولی ترانزیت شود، گمرک که زیرمجموعه وزارت اقتصاد همکاری کافی نخواهد داشت لذا به نظر میرسد انتقال گمرک به وزارت راه میتواند هماهنگی و کارایی را افزایش دهد.
وی در ادامه گزارش عملکرد یک ساله سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در خصوص ترازیت کالا از مسیر جاده را مثبت ارزیابی کرد و افزود: عملکرد سازمان مطابق شاخصهای برنامه هفتم قابل قبول است، اما باید ترانزیت کالاهای غیرنفتی افزایش یابد. هدفگذاری ما رسیدن به ۴۰ میلیون تن ترانزیت سالانه در چشمانداز پنج ساله برنامه است که با هماهنگی دستگاهها و برنامهریزی دقیق امکانپذیر است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان تأکید کرد: ستاد ملی گذر باید جلسات خود را بهطور منظم ادامه دهد و ناظر مجلس نیز حضور فعال داشته باشد و گزارش عملکرد این ستاد نیز به صورت منظم به کمیسیون ارائه شود. همچنین سازمان راهداری موظف است هر سه ماه یک بار گزارشی از ترانزیت کالا شامل مبدا، مقصد و نوع کالا ارائه کند تا روند توسعه ترانزیت شفاف و پیگیریپذیر باشد. /
پایان پیام
نظر شما